Odpowiedz 
Zwrot towaru - ustalony przez sklep czas, w ktorym można zwrócić
2010-10-15, 08:21 AM (Ten post był ostatnio modyfikowany: 2010-10-15 08:21 AM przez Redakcja.)
Post: #1
Zwrot towaru - ustalony przez sklep czas, w ktorym można zwrócić
Pytanie przekazane z e-maila: CHCIAŁABYM ZAPYTAĆ PAŃSTWA, JAKIE MAM SZANSE NA ZWROT TOWARU ZAKUPIONEGO W FIRMIE TATUUM W GALERII DNIA 10.10.2010r. TOWAR NIE
SPĘŁNIA MOICH OCZEKIWAŃ I W ZWIĄZKU Z TYM CHCIAŁAM GO ZWRÓCIĆ , OTRZYMAŁAM ODPOWIEDŹ ,ŻE MOGĘ GO TYLKO ZWRÓCIĆ W PRZECIĄGU TRZECH DNI , A JA JUŻ PRZEKROCZYŁAM TEN TERMIN , CZY RZECZYWIŚCIE TAK JEST , CZY TO JEST WYMYSŁ SZEFA SKLEPU . POPROSZĘ O ODPOWIEDŹ.
Znajdź wszystkie posty użytkownika
Zacytuj ten post w odpowiedzi
2010-10-15, 09:41 AM
Post: #2
RE: Zwrot towaru - ustalony przez sklep czas, w ktorym można zwrócić
Uprzedzę odpowiedź radcy i prosze się tym do końca nie sugerować.
O ile dobrze się orientuję zakup w galerii czyli osobiście - nie podlega zapisom o 10 dniowym okresie rezygnacji z towaru. 10 dniowy okres na rezygnację z zakupionego przedmiotu dotyczy zakupów na odległość tj. przez telefon, internet, z jakiejś gazety wysyłkowej a także (chyba) gdy akwizytor coś nam wcisnął (ale tego ostatniego nie jestem pewien).
W przypadku osobistego zakupu w galerii, przyjęcie towaru zależy od dobrej woli sprzedawcy. Skoro odmówił - znaczy się: dobrej woli mu brakło.
Mam nadzieje ze nie wprowadziłem w błąd i radca prawny potwierdzi moje słowa i ewentualnie je rozbuduje.
Zacytuj ten post w odpowiedzi
2010-10-15, 01:58 PM
Post: #3
RE: Zwrot towaru - ustalony przez sklep czas, w ktorym można zwrócić
Odpowiedź napisana przez Gościa jest jak najbardziej prawidłowa. Nie można zapominać o tym, że zasadą jest, iż kupujący nie ma prawa odstąpić od umowy sprzedaży jeżeli towar nie ma żadnych wad. Wydaje się to zrozumiałe, w chwili zakupu towaru w sklepie dochodzi tak naprawdę do zawarcia ustnej umowy sprzedaży, która ma prostą treść, sprzedający sprzedaje towar za cenę X, a kupujący za tę cenę towar kupuje. I tyle, ni mniej ni więcej. Po zapłaceniu ceny i przekazaniu towaru kupujący staje się właścicielem towaru i - o ile towar jest pełnowartościowy, czyli nie ma wad fizycznych czy prawnych - nie ma żadnych podstaw prawnych do odstąpienia od umowy, czyli - mówiąc potocznie - zwrotu towaru w zamian za zwrot ceny. Umów należy dotrzymywać, to jedna z podstawowych zasad prawa cywilnego.
Ustawodawca wprowadził wyjątek odnośnie umów zawieranych na odległość (czyli m.in. zakupów przez internet), dając kupującemu prawo do odstąpienia od umowy w terminie 10 dni od daty wydania towaru, bez podawania przyczyny takiego odstąpienia. Chodzi tutaj o ochronę kupującego, który nie widzi towaru w chwili zawierania umowy, a zatem nie ma możliwości dokonania pełnej oceny czy to jest faktycznie dokładnie taki towar jaki chciał kupić. Jednak przy zakupach w sklepie, kupujący może towar dokładnie obejrzeć, więc jeżeli decyduje się na zakup to - w przypadku braku wad towaru - nie ma możliwości zwrotu tego towaru. Sprzedający ma prawo wykazać "dobrą wolę" jak ładnie opisał to Gość w swojej odpowiedzi i oświadczyć kupującemu w chwili dokonywania zakupu,że kupujący może pełnowartościowy towar zwrócić w określonym terminie, a w takim przypadku sprzedający zobowiązuje się zwrócić zapłaconą cenę. Ale jest to prawo sprzedającego, a nie obowiązek. Jak wynika wprost z treści Pani posta Tatuum wyraża zgodę na zwrot towaru, ale tylko w terminie trzech dni od daty zakupu. Jako że wyrażenie zgody na zwrot pełnowartościowego towaru jest prawem a nie obowiązkiem sprzedawcy, to sprzedawca ma pełne prawo w dowolny sposób kształtować termin w jakim towar można zwrócić. Tatuum zdecydowało się na 3 dni. Zatem po tym okresie nie ma podstaw do zwrotu pełnowartościowego towaru.

Cały czas podkreślam "pełnowartościowość" towaru, gdyż zakładam, że o takim mówimy, gdyby towar miał jakąś wadę, to oczywiście sytuacja się całkowicie zmienia, gdyż weszlibyśmy w tematykę odpowiedzialności sprzedawcy za niezgodność towaru z umową lub odpowiedzialność z tytułu udzielonej gwarancji, ale jak mniemam taka sytuacja w tym przypadku nie miała miejsca.
Znajdź wszystkie posty użytkownika
Zacytuj ten post w odpowiedzi
Odpowiedz 


Skocz do: